قرار گرفتن درمعرض مواد شیمیایی اخلال گر غدد درون ریز و کاهش غلظت ویتامین D

 قرار گرفتن در معرض بیس فنل Aو سایر مواد شیمیایی اخلال گر سیستم غدد درون ریز(EDCs) ممکن است سبب کاهش غلظت ویتامین Dدر جریان خون شود. نتایج این مطالعه ی جدید در مجله‌ی Clinical Endocrinology & Metabolismمنتشر گردید.

این تحقیق اولین پژوهشی است که ارتباط را بین قرار گرفتن در معرض مواد EDCرا با کاهش غلظت ویتامین D  در گروه بزرگی از افراد بالغ درآمریکا نشان داده است.

EDCsبه مواد شیمیایی یا مخلوطی از ترکیبات شیمیایی که موجب ایجاد اثرات مضر بر سلامت از طریق تداخل با عملکرد هورمونها در بدن می گردند، اطلاق می شود. بیانیه‌ی انجمن های علمی در مورد EDCs، بر اساس بررسی بیش از 1300 مطالعه که در آنها ارتباطی بین قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی و مشکلات سلامت از جمله ناباروری، چاقی، دیابت، مشکلات عصبی و سرطان‌های مرتبط با هورمونها مطرح شده بود، تدوین گردید.

دکتر Lauren Johnsنویسنده‌ی اول این تحقیق می گوید: تقریباً تمام افراد بر روی کره‌ی زمین در معرض BPAو گروه دیگری از مواد شیمیایی اخلال گر غدد درون ریز به نام فتالات‌ها هستند بنابراین، این احتمال که این مواد شیمیایی حتی در کاهش جزئی مقدار ویتامین Dنقش دارند، دارای پیامدهای گسترده‌ای بر سلامت عمومی جامعه است. ویتامین Dنقش گسترده‌ای در حفظ سلامت استخوان و ماهیچه ها بازی می‌کند. علاوه بر این کمبود ویتامین D  دارای نتایج متعددی بر سلامت از جمله بیماریهای قلبی عروقی، دیابت و سلامت است.

 EDCsدر تقریباً همه‌ی محصولات روزمره ای که با آنها سر و کار داریم و در سراسر محیط زیست یافت می‌شود. بیش از 85 هزار ماده شیمیایی ساخته می‌شود که از میان آنها هزاران محصول حاوی EDC‌ها هستند.

بیس فنل Aشناخته شده ‌ترین نوع از EDC‌ها است که غالباً در پلاستیک‌ها و سایر محصولات مصرفی یافت می‌شود، فتالاتها گروه دیگری از EDC‌ها هستند که در محصولات مراقبت‌های فردی نظیر محصولات آرایشی، محصولات کودکان، بسته بندیهای مواد غذایی و حتی تیوب‌های دارویی یافت می‌شود.

در این تحقیقات، داده‌های 4667 فرد بالغ شرکت کننده در مطالعه NHANES[1]که از سال 2005 تا 2010 ادامه داشت، بررسی گردید. این مطالعه یک پژوهش مقطعی بود که برای گردآوری اطلاعات سلامت و تغذیه ی گروهی از بزرگسالان به عنوان نمونه ای از بزرگسالان در آمریکا، طراحی گردید. از شرکت کنندگان نمونه‌های خونی گرفته شده بود بنابراین اندازه گیری مقدار ویتامین ‌Dدر خون آنها امکانپذیر بود. برای اندازه‌ گیری میزان قرار گرفتن افراد در معرض مواد EDC، از شرکت کنندگان نمونه های ادرار برای آنالیز وجود متابولیت‌های فتالات و BPA(بیس فنل A) گرفته شد.

نتایج این مطالعه بیانگر اینست که احتمال کاهش غلظت ویتامین Dدرجریان خون افرادیکه در معرض مقادیر بالاتری از فتالات‌ها بوده‌اند، بیشتر از افرادیست که در معرض مقادیر کمتری از EDC‌ها قرار داشتند.

 این ارتباط در میان زنان قویتر بود، همچنین دانشمندان ارتباطی را بین کاهش غلظت ویتامین‌ Dدر زنانی که در معرض مقادیر بیشتری از BPAبودند، یافتند، در حالیکه این ارتباط در مردان از نظر آماری معنی دار نبود.

دکتر Meekerنویسنده‌ی ارشد این پژوهش می‌گوید: برای کشف علت این ارتباط نیاز به انجام تحقیقات بیشتری داریم اما این احتمال وجود دارد که EDC‌ها موجب تغییر فرم فعال ویتامین D  در بدن از طریق مکانیسم‌های مشابهی شوند که بر هورمونهای تولید مثلی و تیروئیدی تأثیر می‌گذارند، او افزود: ما به مطالعات تاییدی برای اثبات وجود این ارتباط در جمعیت‌های دیگر نیاز داریم.

منبع و سایت:

The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 2016; jc.2016-2134 DOI: 10.1210/jc.2016-2134

www.sciencedaily.com/releases/2016/09/160920130828.htm

 

 



[1]the National Health and Nutrition Examination Survey